Motoroljer

Jobber du med tunge dieselmotorer?

Da kan du velge mellom åtte av våre produkter. Ultra Truck, en syntetisk 5W-30 olje, er Agrols mest allsidige produkt som tåler svært krevende driftsforhold. Også syntetisk Tera Truck og halvsyntetisk Mega Syntet, oljer med viskositet 10W-40, egnet for moderne motorer med krevende driftsforhold og lange bytteintervaller. Halvsyntetisk 10W-30 olje  Evo Syntet samt 15W-40 mineraloljene Evo Truck og Mega Truck er bestselgere av høy kvalitet som passer til mye.

Har du eldre motorer?

Da kan vi stå til tjeneste med mineraloljene Motorolja SAE 10W og Motorolja SAE 30.  

For personbiler

Vi tilbyr et basissortiment bestående av de tre syntetiske produktene Zenit C (5W-30), Spectra (5W-40) og Excellent (0W-30), samt den semisyntetiske 10W-40 oljen Nova. Zenit C er et allsidig produkt med høy ytelse, utviklet for å passe dieselpartikkelfiltre i siste generasjons motorer. Spectra utmerker seg med sin lange levetid, Excellent forbedrer motorens drivstofføkonomi og Nova har utmerkede kjøleegenskaper.

 

For totaktsmotorer

Vi har to passende produkter: F1 2-takt Racing og 2-takt Duo. F1 2-Takt Racing er en syntetisk olje for moderne totaktsmotorer med direkte innsprøytning som mopeder, motorsager og snøscootere. 2-takts duo er en semisyntetisk olje for tungt belastede landbaserte luftkjølte totaktsmotorer.


Agrol har riktig olje til din maskin

Lurer du på hvilke produkter vi tilbyr? Vi har et stort utvalg som passer alle typer maskiner.

 

 

Godt å vite:

  • Den største enkeltforskjellen i motoroljene våre er dens viskositet, eller tykkelse. Viskositeten er sentral fordi den beskriver hvordan oljen oppfører seg i en motor avhengig av temperaturforhold, maskinens katalysator og partikkelfilter. SAE-systemet brukes til å beskrive viskositeten til motoroljer og er betegnet som for eksempel 15W-40 der det første tallet (15W) er oljens tykkelse når det er kaldt og det siste tallet (40) er oljens tykkelse under driftstemperatur. .

  • For å redusere drivstofforbruket og oppfylle utslippskravene, utvikler maskinprodusenter motorer som opererer med tynnere motoroljer med lav viskositet. Da er det viktig å tenke på om produktet er mineralbasert, halvsyntetisk eller helsyntetisk, da dette påvirker stabiliteten og egenskapene til oljen. Syntetiske motoroljer er, i motsetning til mineralbaserte motoroljer, kunstig produsert og opprettholder ofte høyere ytelse. Dette er fordi de skaper mindre friksjon enn mineralbaserte motoroljer.

  • Det er viktig å følge maskinprodusentens kvalitetskrav til smøremiddelet, som du finner i bruksanvisningen. Så lenge oljen har en godkjenning som tilsvarer de etterspurte kvalitetskravene, kan du være trygg. Da vet du at oljen vil fungere i motoren uten å måtte ta stilling til viskositet eller om oljen må være mineralsk, halvsyntetisk eller helsyntetisk.

  • Kvalitetskrav for motoroljer er vanligvis spesifisert i henhold til API- eller ACEA-kvalitetssystemene. I tillegg kan det komme merkerelaterte kvalitetskrav fra blant annet Mercedes, Volvo, og VW. For å velge riktig motorolje må de etterspurte kvalitetskravene fra maskinens bruksanvisning samsvare med motoroljens godkjenninger, som kan leses på produktbladet eller Agrols nettside.